Ready player one- Ernest Cline
>Vertaile lukemasi teoksen henkilöitä, tapahtumia ja tapahtumapaikkoja nykyaikaan.
Kirjan vuosi 2044 on todella erilainen meidän 2015. Tekniikka on kehittynyt eri tavalla kuten yleisesti mietimme. He käyvät esimerkiksi koulua virtuaalisessa maailmassa. Tämä on toisaalta hyväkin heidän osalta sillä koulukiusaamista ei tapahdu, rahaa ei mene niin paljon ja kun jotain sattuu he voivat helposti vain luoda uuden "maan". Kaikki voidat luoda oman avatarin eikä kenenkään tarvitse tietää minkä näköinen tai kuuloinen olet oikeasti. Toisaalta huonojakin puolia on paljon: ystävien saaminen, terveys ilman paljoa liikuntaa, jne.
Kirjan henkilöt eivät eroa meistä hirveästi. Heillä on tietenkin omat kiinnostuksensa sen ajan asioihin, mutta ihmisinä he eivät olleet muuttuneet hirveästi meistä. Monet haluaa vieläkin valtaa, mutta sen muoto on vain muuttunut virtuaaliseksi, samoin rahan ja muun varallisuuden muoto. Ei aikaakaan ole paljoa kulunut, mutta siinä ajassa paljon on muuttunut.
Oikeaa maailmaa ei pidetään enään niin tärkeänä ja kaikki haluavat pelata ja nähdä ystäviä virtuaalisesti. Ulkona oleva maailma on täynnä roskia ja köyhyyttä. Peli mitä he kaikki pelaavat on sellainen joka on eräänlainen aarteenetsintä peli jossa voittaja saa pelin omistukseensa. Hän voi silloin muuttaa virtuaalimaailmaa niin paljon kuin haluaa, tai poistaa sen kokonaan. Wade Watts (päähenkilön avatarin nimeltä Parzival) yrittää voittaa pelin, kuten samalla kaikki muutkin esim. Aech (Parzivalin paras ystävä) ja Art3mis (johon Parzival ystävystyy kirjan aikana). James Halliday'n luoma maailma OASIS on kaikkien mielessä ja myös niiden firmojen, esim. IOI, jotka yrittävät palkata miljoonia ratkaisemaan pelin heille.
Ongelmat joita he yrittävät ratkaista pelissä jotta saa seuraavan johtolangan eivät ole siitä vuodesta missä he ovat. Ne ovat kaikki osalle meistäkin tuttuja 1980-luvun populäärikulttuurista esim. Pac-Man. Tämä toi lukiaa lähemmäksi sitä tulevaisuutta mistä kirja kertoi ja mitä me emme tunne. Kirjan jälkeen tuleville vuosille uskoisin taas teknologian kehittymistä, ehkä siihen asti jota saatamme odottaa, jolloin autot muuttuvat. Sitä ennen toivoisin kyllä, että ulkoilu ja siisteys pidettäisiin hieman tärkeämpänä, silä sitä emme paljoakaan nähneet kirjassa.
Kirjan henkilöt eivät eroa meistä hirveästi. Heillä on tietenkin omat kiinnostuksensa sen ajan asioihin, mutta ihmisinä he eivät olleet muuttuneet hirveästi meistä. Monet haluaa vieläkin valtaa, mutta sen muoto on vain muuttunut virtuaaliseksi, samoin rahan ja muun varallisuuden muoto. Ei aikaakaan ole paljoa kulunut, mutta siinä ajassa paljon on muuttunut.
Oikeaa maailmaa ei pidetään enään niin tärkeänä ja kaikki haluavat pelata ja nähdä ystäviä virtuaalisesti. Ulkona oleva maailma on täynnä roskia ja köyhyyttä. Peli mitä he kaikki pelaavat on sellainen joka on eräänlainen aarteenetsintä peli jossa voittaja saa pelin omistukseensa. Hän voi silloin muuttaa virtuaalimaailmaa niin paljon kuin haluaa, tai poistaa sen kokonaan. Wade Watts (päähenkilön avatarin nimeltä Parzival) yrittää voittaa pelin, kuten samalla kaikki muutkin esim. Aech (Parzivalin paras ystävä) ja Art3mis (johon Parzival ystävystyy kirjan aikana). James Halliday'n luoma maailma OASIS on kaikkien mielessä ja myös niiden firmojen, esim. IOI, jotka yrittävät palkata miljoonia ratkaisemaan pelin heille.
Ongelmat joita he yrittävät ratkaista pelissä jotta saa seuraavan johtolangan eivät ole siitä vuodesta missä he ovat. Ne ovat kaikki osalle meistäkin tuttuja 1980-luvun populäärikulttuurista esim. Pac-Man. Tämä toi lukiaa lähemmäksi sitä tulevaisuutta mistä kirja kertoi ja mitä me emme tunne. Kirjan jälkeen tuleville vuosille uskoisin taas teknologian kehittymistä, ehkä siihen asti jota saatamme odottaa, jolloin autot muuttuvat. Sitä ennen toivoisin kyllä, että ulkoilu ja siisteys pidettäisiin hieman tärkeämpänä, silä sitä emme paljoakaan nähneet kirjassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti